Comunică femeile pe tocuri?

 Anul trecut am avut plăcerea să lucrez la un proiect extrem de interesant. Alături de colegele mele: Barbu Ioana Alice, Camelia Bortoş, Ecaterina Bulete, Andreea Barangha, Mădălina Boacşă  am realizat o cercetare cu privire la efectele purtării pantofilor cu toc asupra percepţiei femeilor. Întrebarea de la care am pornit cercetarea a fost următoarea:  „Comunică femeile pe tocuri?„. Mai jos poţi citi rezultatele cercetării precum şi o parte din teorie.


1.Comunicarea non-verbală

Comunicarea non-verbală poate completa elementele verbale sau le poate contrazice, de aceea este foarte important să ne corelăm gesturile conform mesajelor pe care dorim să le transmitem.

Comunicarea non-verbală este formată din:

  •  mişcări ale corpului
  •  din gesturi
  •  din expresii faciale
  •  din orientarea corpului
  •  din postură şi spaţiu
  •  din atingere şi pronunţie
  •  din intonaţie
  • din ritmul vorbirii

2.Vestimentatia

Veşmintele şi accesoriile pe care le purtăm transmit întotdeauna ceva  despre personalitatea şi preferinţele noastre. Pot fi o carte de identitate.

Hainele denotă apartenenţa la:

  •  un gen (feminin sau masculin)
  •  o clasă socială
  •  o profesie
  •  o categorie socio- economică

Prin vestimentaţie comunicăm o parte din personalitatea noastră, din percepţia şi gândirea pe care o avem, astfel fiind esenţial să ne alegem vestimentaţia corespunzătoare mesajului pe care dorim să îl transmitem.

3.Elemente de psihologie feminină şi autopercepţie

Temperamentul= factori neuroendocrini + fizici, care reprezintă moştenirea genetică

Caracterul= factori socioculturali + factori educaţionali + particularităţi de ordin psihologic

Autopercepţia este “imaginea de sine” formată din:

  •  o lume a dorinţelor personale
  •  autoperceperea propriului corp
  •  capacitatea intelectuală
  •  disponibilităţi afective
  •  roluri trăite în viaţa reală

Autopercepţia este condiţionată de  factori interni şi factori externi

Metodologie

  • Cercetare calitativă:  metoda interviului cu respondente
  •  Interviuri cu respondente luate faţă în faţă
  •  Public ţintă: femei ocupând funcţia de manager, cu vârsta cuprinsă între 30 şi 45 de ani
  •  Perioada interviurilor: 15 aprilie- 30 aprilie 2010
  •  Locul desfăşurării interviurilor: locul de muncă al respondentelor

Răspunsuri

  • Majoritatea persoanelor intervievate, în cazul nostru femeile de afaceri, au admis că tocul este o formă de comunicare
  • Tocul este un canal de comunicare prin care femeia manager distribuie mesaje directe şi indirecte partenerilor de afaceri
  • Mesajele recepţionate sunt prelucrate şi înţelese diferit, realizându-se astfel o  colaborare mai eficientă şi o comunicare mai lejeră

Concluzii

În urma cercetării realizate putem afirma că gradul de complexitate al acestui aspect, şi anume vestimentaţia, îndeosebi purtarea tocurilor, se ridică la un nivel destul de înalt contrar aparenţelor.

Una dintre concluziile noastre şi poate cea mai importantă este cea referitoare la impactul pe care îl are comunicarea nonverbală în mediul de afaceri. Vestimentaţia, accesoriile, mimică şi gestică, toate acestea pot influenţa relaţiile care se creează între persoanele care interacţionează pe diferite planuri, cu diferite statusuri şi diferite roluri.

Cu certitudine putem concluziona, că tocurile se află în preferinţele femeilor  manager indiferent care sunt motivele pentru care acestea aleg să poarte tocuri: accesorizarea corectă a ţinutei business, crearea unei anumite stări de spirit, creşterii încrederii de sine, a siguranţei de sine sau sublinierea feminităţii.

La fel de important este de precizat şi faptul că femeia manager nu consideră că purtarea tocurilor îi poate aduce avantaje la nivel profesional, însă recunoaşte că tocul, ca accesoriu, poate avea oarecare influenţă în percepţia celor cu care intră în contact, aspect detaliat în analiza interviurilor.

Trebuie să subliniem că purtarea tocurilor are un impact mai puternic asupra imaginii de sine a femeii  manager, acestea având un important rol în construirea imaginii de sine şi a modului în care femeia manager se autopercepe. Autopercepţia este un fenomen psihologic care influenţează modul în care individul interacţionează în mediul social  şi aceasta datorită faptului că percepţia celor din jurul nostru este condiţionată de modul în care ne privim noi înşine , în primul rând. Pentru a întări această idee, putem face trimitere la numeroasele răspunsuri primite, care la un moment dat vizau imaginea de sine.

Purtarea tocurilor este o înlănţuire de cauze şi efecte, în care imaginea de sine determină starea de spirit, care la rândul ei determină natura mesajelor pe care femeia manager le transmite în diferite moduri. Aceste mesaje influenţează mai departe percepţia celor cu care femeia manager interacţionează , determinând modul în care evoluează relaţiile interpersonale în respectivul mediu.

Da! Femeile comunică pe tocuri!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s